Mooi Moyobamba :)! - Reisverslag uit Lima, Peru van Lorianne Cappellen - WaarBenJij.nu Mooi Moyobamba :)! - Reisverslag uit Lima, Peru van Lorianne Cappellen - WaarBenJij.nu

Mooi Moyobamba :)!

Blijf op de hoogte en volg Lorianne

10 Oktober 2012 | Peru, Lima

Dat was het dan, de laatste dag in Lima. Na voor het laatst genoten te hebben van onze eigen kamer, warme douche en lekker ontbijt en onze koffer definitief (na er een paar keer op te springen) dicht te hebben gedaan, was het officieel, doei Lima, en hallooo Moyobamba!

Voor we daar waren moesten we eerst nog wel een paar uurtjes met de bus. Daar mochten we eerst genieten van de uitgestrekte Costa, aan de ene kant immense duinen ter grote van bergen en aan de andere kant de oceaan en verder.. helemaal niks, geen huizen, geen mensen, een hele andere Costa als die we in Lima hebben gezien. Alleen maar water en zand. Na dit geniet moment was het tijd voor een ander geniet moment een potje bingo, doordat de reisleider die het presenteerde veel weg had van een robot die af en toe bleef hangen bij hetzelfde nummertje, was het echt het langste, saaiste potje bingo ooit. Maar je weet wat ze zeggen, de aanhouder wint, en de aanhouder, dat was ik! Na een warm applaus van de bus en de reisleider, die vroeg of ik een liedje wilde zingen, waardoor ik ineens spontaan geen Spaans meer verstond, mocht ik een fantastische mok in ontvangst nemen met het logo van de busmaatschappij, kortom het was ge-wel-dig.

Toen we de volgende ochtend de gordijnen van de bus weer open deden konden we genieten van prachtige bomen, rivieren, hoge bergen en grote vogels, we zijn in de Selva! Na nog een aantal uur rijden en even te wachten bij de busmaatschappij, werden we opgehaald en naar onze gastgezinnen gebracht. Onderweg viel op dat Moyobamba een leuk stadje is met veel gezelligheid op straat en bovenal veel zon! Na ongeveer 15 minuutjes in een te klein busje opgepropt te hebben gezeten waren we er, mijn gastgezin. De komende 4 weken ga ik doorbrengen bij de dominee (Eliderio) zijn vrouw (Fausti) en hun twee kinderen (Karina 14 en John 12) in de pastorie van de kerk. Een voor Peruaanse begrippen zeer mooi huis, waar ik me gelijk thuis voelde, aangezien ze de hele buitenmuren in knaloranje aan het schilderen waren!

Ik heb hier mijn eigen slaapkamer en badkamer. Wel moet ik buitenlangs als ik van mijn slaapkamer naar mijn badkamer wil komen. Hierbij moet ik onderweg vaak langs de kat, een paar kippen en eenden en een papegaai die me tot nu toe standaard begroet met hola, fietwiew! (zo’n bouwvakkersfluitje) Goed voor je zelfvertrouwen zo’n papegaai! Het enige wat hier ontbreekt is internet en een warme douche. Maar ik mag absoluut niet klagen. De moeder kan erg goed koken, en stopt me helemaal vol, elke keer als ik zeg dat het toch echt genoeg is, kijkt ze zo zielig dat ik wel meer moet eten, maar dat scheelt weer, kan ik straks i.p.v. met de bus, gewoon rollend terug naar Lima.

Over eten gesproken, als je in het Spaans moet uitleggen hoe je een Nederlandse groentesoep moet maken kan dit voor leuke verwarringen zorgen. Zo wist ik namelijk het Spaanse woord voor vermicelli niet, dus gebruikte ik het woord spaghetti, ook vertelde ik dat er koeienvlees in zat. De volgende dag kreeg ik dan ook een groot bord groentesoep met dikke lappen koe erin en daarnaast nog een bord spaghetti. In dit geval was het dus echt ork, ork, ork soep eet je met een.. (goedzo: vork!) De soep was dan misschien niet helemaal wat ik bedoelde, maar het was heerlijk! Heel anders dan de soep die we afgelopen vrijdag voorgeschoteld kregen..

Nadat we 2 uur lang een berg (google: morro del calzado) zijn opklommen en 1 uur lang naar beneden zijn ‘gegleden en gesprongen’, werden we beneden verwelkomt door een hele berg Peruanen die een feestje aan het vieren waren. Nu zouden Peruanen zichzelf niet zijn als ze ons niet direct hadden uitgenodigd om mee te eten. Nederlanders zouden dan ook geen echte Nederlanders zijn om gratis eten af te slaan. Dus voor we het wisten hadden we ja gezegd en zat Irene als eerste met een bord soep op haar schoot. Ze vond het vrij vreemd smaken en ook het stuk vlees dat erin lag, zag er vrij vreemd uit. Nou dit bleek het ook te zijn, nadat we het van wat dichterbij bekeken bleek het een zwijnenpoot te zijn! Met nagels en alles! Bah, het mocht dat gratis zijn, maar om dit te eten moest je eerder geld toe krijgen. Ik heb mijn bordje soep, met een ander ondefinieerbaar stuk van datzelfde zwijn, dan ook vriendelijk afgeslagen.

Overige mooie/leuke/spannende belevenissen tot nu toe die ik jullie niet wil onthouden:
- Na een week is het echt officieel, op mijn benen is echt geen plek meer vrij voor een mug om te prikken, ik spuit deet als een malle, maar op de een of andere manier zijn Peruanen immuun voor muggen en komen ze toch op mij af. Fantastisch.

- Het is in mijn kamer echt een beestenboel, letterlijk! Af en toe loopt er zo een kip of een kat naar binnen en zelfs de papegaai is al op bezoek geweest, heel gezellig, tot dat er gisteravond een gigantisch monsterlijk insect mijn kamer inkwam. Nadat ik het beest met een kussen te lijf ben gegaan, moest ik toch toegeven dat het dier dapperder en sneller was dan ik en heb ik Fausti gevraagd het beest weg te halen. Dit lukte met behulp van de kat, die hem smakelijk heeft opgegeten en alleen de vleugels heeft achtergelaten op de vloer van mijn kamer, jak! Wat het voor een insect was wisten ze zelf ook niet, Karina schreeuwde namelijk heel hard Hormiga! (mier) en Fausti, Mariposo! (vlinder). Ik hou het erop dat het één of andere gigantische gemuteerde mug was, klinkt toch spannender. Na deze gebeurtenis had Fausti toch wel door dat mijn slaapkamerraam, zonder een raam erin, niet echt handig was en heeft ze er een gordijn voor gehangen (scheelt misschien ook wat muggenbulten).

- Ik heb de eerste Peruaanse fan van Gers Pardoel gecreëerd. Aangezien dit ongeveer de enige Nederlandstalige muziek op mijn laptop was en John (surrogaat broertje) het leuk vond om dit te hebben. Hierdoor wordt ik nu ongeveer 20x per dag verrast door de schitterende klanken van ‘ik neem je mee’ en ‘Nergens zonder jou’. Ik ben benieuwd hoe lang dat leuk blijft..

- Als laatste wilde ik nog één ding kwijt. Ze mogen de Peruaanse mannen dan macho noemen en ja ze staren ongegeneerd naar je en fluiten je constant na. Maar de mannen hier zijn wel super attent! Er is echt geen deur die ik zelf open hoef te doen en op een lastig stukje weg zijn er altijd mannen die je een hand willen geven zodat je er veilig overheen kan gaan. Tsja je kan veel zeggen over de Peruaanse macho’s, maar galant zijn ze wel :)!

De eerste week in Moyobamba belooft genoeg voor de komende weken! Ik ga in elk geval zo veel mogelijk genieten van de zon en verder met stagelopen. Ik ben vandaag begonnen in groep 5 en ik heb 15 op het eerste oog, hele schattige kindertjes dus ik ben benieuwd!

Dat was het weer, bedankt voor het lezen!

Liefs en un gran abrazo!

Iedereen ook nog bedankt voor de reacties en mailtjes!
& ik blijf het leuk vinden om te lezen hoe het met jullie gaat,
dus als je je verveeld, voel je vrij, mailtjes krijgen vind ik altijd leuk :)!

  • 10 Oktober 2012 - 08:11

    Wim En Ria Van Cappellen:

    Hoi Lorianne.

    Ik ben weer even gaan zitten om je verslag te lezen.
    Zo te lezen heb je weer heel veel meegemaakt, en ook veel gezien van de omgeving.
    Jammer van al die muggenbeeten, heb je geen klamboe mee genomen?, die had ome wim wel in Nica.
    Maar overdag als je buiten bent zijn die muggen er natuurlijk ook.
    Hier is het nog redelijk mooi weer deze week, we hopen voor Gerda en Johan dat het nog zo blijft tot en met vrijdag.
    Wij zijn het weekend met het gezin weg geweest, voor onze 35e trouwdag, erg leuk geweest.
    Kijk maar op facebook staat een foto van ons allemaal op.
    Pas je wel op met die galante mannen daar!!!
    We wensen je veel plezier en een fijne tijd met je groep 5.
    En tot het volgende verslag.
    Gr uit Berkenwoude.

  • 10 Oktober 2012 - 10:32

    Ashwin:

    Heee sis!
    Lekker hoor! Haha jij kan echt zo leuk schrijven! Kan ik nog wel wat van leren voor alle evaluaties die ik hier nu moet schrijven! Want jawel, school is nu toch echt begonnen! Het huiswerk begint zich op te stapelen maar, ik mag wel Rock solid doen als profilering! Chill! Over rock solid gesproken, het blijft tot noch toe klein en komende zondag zal niet beter worden, want er is namelijk het Elkada kamp! Jippie;). Achja volgende keer beter!
    Heeel veel succes in dat mooie bamba van je en geniet van je tijd daar! Groetjes
    En een dikke kus van mij en Feliene!
    Heel veel plezier nog en vergeet geen sinterklaas cadeaus alvast te kopen!

  • 10 Oktober 2012 - 11:05

    Geraline:

    Op m'n vrije dag zie ik op facebook je nieuwe blog aangekondigd staan.
    Kopje koffie erbij en even lekker op m'n gemakkie lezen!
    Wat een avonturen weer en net wat Ashwin zegt: "je schrijft geweldig en boeiend"!
    Hier alles okee! Joeri is veel vrij deze week: allemaal verslagen maken en ook regelmatig promotie doen voor de GH! Wie had dat gedacht! Rowin crosst heen en weer Enschede-Nunspeet en vice versa: momenteel nog veel theorie: het volgende kwartiel staat er meer praktijk op het programma: dus dat wordt lekker pluizen, uitzoeken, pieren in onderzoeksdingen? :)
    Sanne gaat ook lekker, loopt elke vrijdag nu stage bij een kapper in Nunspeet en vindt het errug leuk, dus gaat echt wel de kappersopleiding doen volgend jaar: lekker makkelijk toch de kapster in de buurt.
    Met Marnik gaat het heel goed! Misschien heb je het wel gezien op FB dat hij fantastische cijfers haalt (op wiskunde na dan want je kan niet alles meehebben). Je zou haast denken dat hij op een "nerd" begint te lijken (maar niet heus).
    Gert heeft vorige week zijn 45e verjaardag gevierd, dus het feestgedruis is nu weer even voorbij. Zelf ben ik lekker aan 't werk. Morgenavond gaan we samen met je paps en mams naar de gesprekskring. Ik vind het erg leuk dat ze zich aangesloten hebben bij onze kring.
    Nou Loor, fantastisch je blog weer te hebben gelezen en veel succes daar met al je belevenissen en toch fijn dat die Peruaanse mannen zo galant zijn!
    liefs van ons allemaal, Geraline

  • 10 Oktober 2012 - 18:19

    Opa En Oma,:

    Hallo lief groot kleinkind,
    Wat een verhaal zeg,dit is weer echt genieten.
    We komen door jou op plaatsen waar we alleen van kunnen dromen en je verteld het op een manier dat we het gevoel hebben dat we er bij zijn, heel leuk. Fijn dat alles goed verloopt en je in fijne gezinnen
    wordt opgenomen. Ga zo door en pas goed op jezelf en veel plezier met je kindertjes op school.
    Hier gaat het heel goed, het is bijna genezen nu nog een paar weken rustig aan doen en dan ben ik weer bijna nieuw.(ha,ha) Lorianne veel liefs en dikke knuffels van opa en oma.Opa maakt nog een broodje voor me klaar, ik wordt lekker vewend,lief he.

  • 11 Oktober 2012 - 08:45

    Rieks En Marion:

    He hallo, daar zijn we weer. Ik kan het niet nalaten te reageren hoor, wat schrijf je leuk en wat klinkt het goed daar te zijn! De foto's die je bij het verslag deed bevestigen dat ook... wat prachtig mooi en ik neem aan dat het ook de beruchte papagaai is op die ene foto, wat een boef! En je nieuwe, tijdelijke broertje en zusje, wat een schatjes. Nou doe je best nog even daar en vermaak je, maar dat is volgens mij geen probleem.
    Overigens vermaken wij ons ook hoor. Het is heerlijk weer, s nachts vriest het al een beetje (wel plaatselijk, bij ons huis gelukkig niet) en overdag schijnt de zon, dus prima! En verder zijn we aan het werk, thuis ook, want we zijn deze week met klussen in de hal begonnen (interessant voor jou haha).
    Nou succes en tot de volgende x maar weer!

    Marion


  • 11 Oktober 2012 - 17:45

    Gerie:

    Weer heerlijk zitten lachen om dit gezellige verslag van jou. Veel plezier met alle huisdieren en peruaanse gentlemannnen....

  • 14 Oktober 2012 - 13:09

    Hennie En Henk:

    Als ik jouw vrolijke verslag lees, wek je de indruk dat je absoluut geen heimwee hebt naar een schoon betegelde douche met warm en koud stromend water; frisse zeep, schone heldere lakens op je bed, raamhorren tegen ongedierte en lekkere "after" crêmes. Heel goed. Houwen zo en blijf vooral genieten op de manier zoals je lijkt te doen. Wij kijken al uit naar je reisverslagen in persoon, ondersteund met honderden lichtbeelden. Een idee voor een leuke schnabbel als je terug bent??
    Gr H&H

  • 07 November 2012 - 17:14

    Roger En Agda Korevaar:

    Hallo Lorianne,

    Wat leuk om je verslag weer te lezen.
    Je krijgt meteen een indruk hoe het daar met je gaat.
    Zoals je weet hebben we al een datum geprikt om sinterklaas te vieren.
    Ook al is het bijna kerst.
    Het mag de pet niet drukken om toch nog sinterklaas te vieren.
    Wij kijken daarom ook zo naar uit om je weer in levende lijve te zien.
    En met al je verhalen!
    Heel veel succes en plezier toegewenst!
    Veel liefs van Roger, Agda, Melissa en Julian


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Lima

Lorianne

Actief sinds 12 Jan. 2011
Verslag gelezen: 470
Totaal aantal bezoekers 17317

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2012 - 08 December 2012

Peru

Landen bezocht: