Dag backpack, hallo koffer! - Reisverslag uit Lima, Peru van Lorianne Cappellen - WaarBenJij.nu Dag backpack, hallo koffer! - Reisverslag uit Lima, Peru van Lorianne Cappellen - WaarBenJij.nu

Dag backpack, hallo koffer!

Blijf op de hoogte en volg Lorianne

06 December 2012 | Peru, Lima

Daar zitten we dan, terug in Lima waar het allemaal begon ons grote avontuur. Nog maar 1 hele dag hier en dan.. dan is het voorbij. Gek idee dat je heel lang naar iets toeleeft en dat het zo snel is omgevlogen. Dan staat zaterdag ook nog de nodige portie sneeuw en kou ons op te wachten, maar de warmte van alle knuffels en het zien van mijn lieve familie en vrienden gaat dat vast helemaal goed maken :)!

In mijn vorige blog hebben jullie al iets kunnen lezen over de hostels/hotels waar wij verblijven. De score staat inmiddels op 18 verschillende bedden (de 6 nachten die we in een bus hebben geslapen niet meegeteld). Het lijkt me leuk hier nog even wat verder op in te gaan, want het leven van een backpacker gaat niet altijd over roosjes al helemaal niet wat geur betreft.. In Cusco sliepen we bij een vriendelijke man in een klein hostel. De prijs s/.15,- per nacht. Dat wil zeggen 5 prachtige euro’s, en dat inclusief ontbijt. Jullie zullen wel denken, dat kan nooit veel zijn. Nou, dat klopt, als je binnenkomt al komt er een vreselijk ondefinieerbare lucht je neusgaten ingevlogen, waarna je na 6 trappen op te lopen bij het hostel uitkomt, en daar begint de ellende pas. Het is namelijk zo goedkoop, omdat we de badkamer delen (1 stuk welgeteld) met alle andere gasten uit het hostel wanneer je dan eindelijk aan de beurt bent krijg je pas de grootste verschrikkingen te zien.. Verder is de sfeer in dit hostel wel heel gezellig. Met allerlei verschillende nationaliteiten aan 1 ontbijttafel droge broodjes met jam eten heeft wel wat! Gelukkig slapen we nu weer in het wat luxere Lima, om toch niet helemaal van Nederland en de normale wereld te vervreemden.. Ook heel fijn dat de zon hier niet schijnt, kunnen we vast weer even aan ons kikkerlandje wennen..

Dan nu over op alle leuke dingen die ik de afgelopen tijd heb gedaan, want zoals altijd zijn dat er weer genoeg! Ik begin bij de Colca Canyon, daar heb ik flink betaald om flink af te zien. Ja ik lijk wel gek, maar het was de moeite meer dan waard! De eerste dag hebben we 24km naar beneden gelopen, door de brandende zon, het zien van condors maakte dit alles helemaal goed en ook de gezelligheid in de groep zorgde voor de nodige energie. Daarnaast was ons einddoel, een oase in de canyon, het wandelen meer dan waard. Na geslapen te hebben op een plek waar ik maar niet over ga beginnen, mochten we de volgende dag 10km stijl omhoog lopen. Waar de gids me had geadviseerd dat ik toch beter met een ezel naar boven kon gaan, hebben we ons niet laten kennen en zijn we met zijn allen naar boven gelopen, en hebben we de eindstreep in plaats van binnen 4 uur (de normale tijd volgens de gids) binnen 2 en een half uur gehaald! Wat een fijn overwinningsgevoel! Het uitzicht was super mooi en de kramp in mijn benen meer dan waard!

Na de colca canyon zijn we met een nachtbus in de richting van Puno gegaan, daar hebben we lago titicaca bezocht, het hoogst bevaarbare meer ter wereld waar mensen op eilandjes van riet wonen.. je moet er maar zin in hebben.. Hierna vertrokken we richting Cusco waar we een jungle tocht richting Machu Picchu gaan maken.

De jungle trek die ik de afgelopen dagen gedaan heb was in één woord, ge-wel-dig! 4 dagen lang lopen, klimmen, glijden, nat worden, opdrogen, raften, lachen, hoge snelheden halen of soms juist heel langzaam vooruit komen.. vallen, zweten, mountainbiken, muggen voeren, dansen, zingen, springen, zip-linen, vliegen, gillen en vooral genieten! We hebben van boven op de berg in de vrieskou van de Sierra, naar beneden gefietst, hop de selva in (Jungle). Daar hebben we als echte indianen een tocht gemaakt waarbij we ons eten gewoon uit de bomen haalden en door gestampte besjes echte oorlogskleuren op ons gezicht gesmeerd kregen. Ook de nodige muggen waren op het feest, zodat ik nu een hand gebruik om te typen en de andere om één van mijn mooie bulten een kopje kleiner te maken..

Natuurlijk kan ik nog eeuwen doorgaan met het vertellen van alle mooie verhalen over de afgelopen dagen, weken en maanden.. Maar daarvoor nodig ik u van harte uit om bij mij thuis deze verhalen aan te horen onder het genot van vele foto’s, filmpjes en wellicht een gebakken banaantje?
Aan al het goede komt een eind, aanstaande vrijdag is Dag Peru! Hallo Nederland..
Maar gelukkig kan ik terugkijken op heel veel mooie avonturen!

Peru het land waar..
• Ik 3,5 maand heb geleefd
• Het woord genieten een nieuwe betekenis voor me heeft gekregen!
• De zin ‘we zien wel, alles komt goed’ mijn nieuwe levensmotto is geworden
• We net als Peruanen veel over eten hebben gepraat
• Het land waar je geen supermarkt nodig hebt, je kan je eten gewoon uit de boom plukken!
• Wachten eigenlijk iets positiefs is
• Ik het gevoel heb gehad beroemd te zijn geweest (ik werd nagefloten, handtekeningen werden aan mij gevraagd en ik regelmatig met mensen op de foto mocht)
• Water en stroom niet zo vanzelfsprekend zijn
• Ik nu voor loodgieter kan spelen doordat ik al meerdere malen een wc heb gemaakt
• Ik Spaans heb geleerd
• Ik ook heb geluisterd naar de namen Gloria en Juliana
• Op tijd komen ook 2 uur na de afgesproken tijd kan
• Ik mieren en koeienhart heb gegeten (en het nog lekker was ook!)
• Zoet eten echt zoet is! Ik dan ook niet snap dat er in Nederland nog suiker kan zijn, door de hoeveelheden waarmee het hier wordt weggewerkt.
• Zware kriebeldekens ervoor zorgden dat mijn eigen dekbedje heel erg ben gaan waarderen
• De Peruaanse muggen net zo veel eten als de Peruaanse mensen wat dus een hele hoop aan bulten oplevert.
• Rijst en kip en kip met rijst op minstens 1000 verschillende manieren geserveerd kunnen worden, dat is nog eens een andere vorm van variatie!

En als laatste Peru is het land waar ik heb geleerd dat het de kleine dingen zijn die genieten zo’n groots woord maken! En dit heb ik dan ook volop gedaan.

En nu, nu is het dus voorbij.. straks nog genieten van een heerlijk Peruaans buffet bij Arjan thuis, dan een mani-pedicure (wil natuurlijk niet als holbewoner terug naar Nederland) en dan morgen mijn koffer (die in Mancora al 28 kilo woog!) zo proberen in te pakken dat het nog maar 23 kilo is.. Mooie laatste missie!

Goed, ik ben benieuwd hoe jullie voor ons koude kikkerlandje hebben gezorgd in de tijd dat ik weg was! Ik ben benieuwd of er veel is verandert. Het enige wat aan mij is verandert is dat ik een lichtgebruinde huid en haren die 2x zo lang zijn gegroeid terug naar Nederland ga, en ik natuurlijk een flinke dosis levenslessen en ervaringen in die ik ook nog in mijn koffer doe..

Dus Nederland bereid je voor, over 2 dagen ben ik er weer!

Een laatste Peruaanse gran abrazo para ustedes!
Con amor,
Lorianne

PS: Nog even voor jullie, ik heb het echt super gewaardeerd dat ik elke keer weer leuke reacties kreeg en mailtjes en dat jullie aan mij zijn blijven denken. Ik heb ook veel aan jullie gedacht en echt zin om jullie allemaal weer te zien!

  • 06 December 2012 - 19:31

    Karlien:

    Hé lieve nicht!
    Wat een fantastische avonturen. Ik maak graag van je uitnodiging gebruik om een live-verslag van je te krijgen! Voor nu een hele goede reis terug!!!
    xxx Karlien, Wessel en Suze

  • 06 December 2012 - 21:19

    Hanneke:

    Het was fijn om van afstand mee te mogen genieten, bedankt voor het delen! :)
    Een goede en veilige terugreis gewenst!!

  • 06 December 2012 - 21:48

    Ingrid:

    Een hele goede reis! En tot gauw! Zin om weer samen koffie te doen! X

  • 06 December 2012 - 22:05

    Opa En Omar:

    Lieve lorianne, fijn dat je daar zo hebt genoten van de vakantie als laatste onderdeel van je missie.
    We verlangen heel erg om je weer te zien. goede reis terug en kleed je maar warm aan.
    Veel liefs van opa en oma.

  • 06 December 2012 - 22:43

    Gerda:

    Lor, ik kan niet wachten tot je weer terug bent! :D
    Goede terug reis toe gewenst! En tot snel!
    Liefs

  • 07 December 2012 - 18:25

    Geraline:

    Weer genote van je laatste update. Ik weet niet of je het nog leest maar een hele goede terugreis en tot gauw! groetjes van ons allemaal!

  • 07 December 2012 - 19:08

    ASS:

    Haha Heeee Gloria,

    Nounou, het zit er op!!
    Morgenavond wachten wij op je op schiphol, en wij zijn in die zin Papa, mama Feliene en ik!
    We hebben je onwijs gemist en ik hoop dat je niet weer met je mascara gaat vlekker van het huilen bij terugkomst :P. Nee hoor ik denk dat je gaat huilen en houd je vooral niet in. Het is wel echt raar om nu niet meer enig kind te zijn hier thuis maar ik denk dat dat vooral fijn is ;)

    Ik heb erg zin om morgen je winterjas en wanten te overhandigen op schiphol want je zal ze nodig hebben! vanacht -14... Niet te geloven.
    Haha vooral leuk dat je 'Spaans leren' zo laag hebt in je opsomming terwijl dat eigenlijk wel hetgeen is waar je het meest mee bezig bent geweest neem ik aan :).

    Tot morgen zus! Goh wat raar om dat te zeggen!

    Groetjes

    Dein Brüder

  • 07 December 2012 - 19:09

    Ass2:

    hahahahhaahhaah Beste typefout ook
    of opa heeft een vriendje op bezoek gehad maar dat gok ik van niet hahahaha
    opa en omar XD
    LOL

  • 11 December 2012 - 16:15

    Laszlo:

    Heeej Lorianne!

    Het was heel leuk en interessant om al je verhalen te lezen! Ik ben een beetje te laat om je een goeie reis te wensen haha, maar ga lekker genieten van je eigen bed, familie en alles hier in Nederland!

    Xx Laszlo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Lima

Lorianne

Actief sinds 12 Jan. 2011
Verslag gelezen: 3241
Totaal aantal bezoekers 17305

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2012 - 08 December 2012

Peru

Landen bezocht: